søndag 23. august 2009

Eidsvoll 6-timers 2009 med innlagt norgesmesterskap


Helge Hafsås, Per Lind og undertegnede på oppmålingspunktet. Foto: Johan Berge

Siden det er Spartathlon om snaue fem uker var jeg i stor tvil om å delta på Eidsvoll i år, men fristelsen ble for stor. Dessuten skulle Henrik Olsson og europaløperne fra Mosjøen komme, også var det jo norgesmesterskap.
Planen var å kjøre eget opplegg uten å la seg rive med, det klarte jeg nesten. Det var uaktuelt å følge Helge Hafsås, Per Olav Bøyum og Gjermund Sørstad, men åpningsfarten ble allikevel litt høy. Det går jo så utrolig lett i starten og jeg klarte ikke bremse med fem kilometers sekunderinger på klokka, etter at jeg fikk stilt den om til sekundering for hver kilometer gikk det bedre.
Etter maratonpassering på litt over tre timer lå jeg trygt plassert med tanke på tredjeplass i NM og jeg avtalte med fattern å holde lett tempo inn til mål uten å bruke alt for mye krefter. Men etterhvert måtte Helge og Gjermund sette ned farten, og når det var en halv time igjen var jeg i parløp med Helge som lå en runde foran meg. Gjermund hadde kjenning med kramper og plutselig var jeg bare 40 sekunder bak han. Med god hjelp av Helge som selvsagt ikke ville slippe meg foran seg tok vi inn forspranget. Neste runde var det 20 sekunder, deretter var vi litt foran. Jeg kunne høre Gjermund banne over at tendensen til krampe gjorde at han ikke kunne holde følge. Det er ikke tvil om at han hadde mer inne. Etter noen spennende avslutningsrunder i god fart endte vi med en avstand på kun 134 meter!

Resultat:

1. Helge Hafsås, Olden IL, 84 356m
2. Jon Harald Berge, IF Sturla, 82 856m (PR)
3. Gjermund Sørstad, SK Vidar, 82 722m (PR)


Her er et bilde fra før start og noen etter målgang.

Artikler på Kondis:

NM 6 timers, meget sterkt felt
Eidsvoll 6-timers, Løgavlen og Hafsås norgesmestere
Bilder fra Eidsvoll 6-timers / NM

6 kommentarer:

Tore Sand-Hanssen sa...

Gratulerer Jon Harald. Artig å følge bloggen din. Håper å kunne komme på treninga i Drammen utover høsten, så da sees vi der. (Hvis du har tenkt og være med.)

Nå er det forresten offisielt:
Jeg er ikke lenger løper, men triatlet..
toregoestohawaii.blogspot.com

Jon Harald Berge sa...

Takk! Og grattis med imponerende Norseman til deg!

toregoesdefinitivttohawaii og jeg skal følge med :-)

Håper å få med treningene jeg også, så vi sees sikkert.

gullfot sa...

Okej, då blir det dubbla gratulationer - till detta lopp, men framför allt en fantastisk tredjeplats i Spartathlon!! Otroligt, grymt, jättekul! Du är bäst bäst bäst :-)

tina sa...

Gratulerer så mye med ett fantastisk løp og resultat,
Jon Harald!
Vi tar av oss hatten her på Drammen Sportsklinikk!

Jon Harald Berge sa...

Takker!! :-D

(Det kommer en liten post med bilder her om ikke så alt for lenge.)

Runner Gooner sa...

Gratulerer igjen Jon Harald, dette er stort.Det var utrolig spennende og følge deg på nettet, den kvelden og natten.
Det frister med et slik løp en eller annen gang, kanskje før jeg blir 50 år:-)
Må bare bli litt mer strukturert, når det gjelder trening.
Gleder meg til og se hva du kan få til etter hvert, du har det som trengs. Heia Drammen